18/09/2007, Χαιρετισμός Δημάρχου Ρεθύμνης Γιώργη Χ. Μαρινάκη στην εκδήλωση «Ανθρώπινοι Δρόμοι-Ανθρώπινη Πόλη»

Κέντρο Κρητικής Λαϊκής Τέχνης- Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου 2007

 

 

 

Κυρίες και Κύριοι

Αγαπητοί φίλοι

Σας καλωσορίζουμε στην αποψινή μας συνάντηση που εντάσσεται στο σύνολο των εκδηλώσεων που διοργανώνονται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού θεσμού «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Μετακίνησης».

Πέραν των όσων προβλέπονται από το επίσημο πρόγραμμα που υιοθετούν οι 1525 πόλεις απ΄όλη την Ευρώπη που συμμετέχουν σε αυτό, το Ρέθυμνο σχεδιάζει με τη δική σας βοήθεια και συμμετοχή, το κυκλοφοριακό του μέλλον έχοντας πλήρη επίγνωση όλων των παραμέτρων που συνθέτουν τη σημερινή πραγματικότητα. Οι πόλεις ασφυκτιούν. Οι άνθρωποι υποφέρουν. Το τίμημα της εύκολης και γρήγορης μετακίνησης, της επικοινωνίας, της επαφής ήταν τελικά πολύ υψηλό. Οι δρόμοι που άνοιξαν στο όνομα της ανάπτυξης και της προόδου σε συνδυασμό με το νεοπλουτισμό και την εισαγωγή μιας νέας φιλοσοφίας καταναλωτισμού που επέβαλλε, μεταξύ πολλών άλλων, ένα αυτοκίνητο σε κάθε ενήλικο μέλος της κάθε οικογένειας, μετέτρεψαν τα αστικά κέντρα σ'' ένα αφιλόξενο χώρο, υποβαθμίζοντας  βασικές λειτουργίες της πόλης και εν τέλει αποθαρρύνοντας την κατοικία σε αυτήν.

  • Η έννοια του περιπάτου στο κέντρο της πόλης , καταλύθηκε εκ των συνθηκών. Η επιθυμία περιπλάνησης στην αγορά που θα ευνοούσε την ανάπτυξη αξιόλογης εμπορικής κίνησης συρρικνώθηκε στη σκέψη της ταλαιπωρίας που θα υποστεί όποιος αποφασίσει να την κάνει πράξη.
  • Η ασφάλεια των πεζών τίθεται σε σοβαρό κίνδυνο κάθε φορά που θα πρέπει να διασχίσουν το οδόστρωμα χωρίς φανάρι,
  • Κάθε φορά που η μητέρα θα πρέπει να σπρώξει με πολύ κόπο και με έντονη ανασφάλεια το καρότσι με το παιδί της στους γεμάτους από αυτοκίνητα δρόμους και στα κατειλημμένα από μηχανάκια πεζοδρόμια,
  • Κάθε φορά που τα Άτομα με Αναπηρία, ζώντας υπό το τραγελαφικό καθεστώς όπου όλοι τους ενθαρρύνουν να ενταχθούν στο κοινωνικό σύνολο, αποφασίζουν να βγουν έξω από την πόρτα του σπιτιού τους και διαπιστώνουν ότι είναι προτιμότερος ο ασφαλής αποκλεισμός από την ανασφαλή και γεμάτη κινδύνους απόπειρα να κυκλοφορήσουν σε μια πόλη (που υποκρίνεται ή που φαίνεται) ότι αγνοεί τις ανάγκες των κατοίκων κι επισκεπτών της.
  • Κάθε φορά που κάποιος ρομαντικός αποφασίζει να μετακινηθεί με το ποδήλατό του επιδιώκοντας μια καλύτερη ποιότητα ζωής, με καθαρότερο περιβάλλον, βιολογική και ψυχολογική υγεία και συνειδητοποιεί τη δυσκολία του εγχειρήματος όταν η σωματική του ακεραιότητα εναπόκειται στη συνείδηση του κάθε άγνωστου οδηγού.

Ίσως απορείτε από πού ορμώμενος ο Δήμαρχος της πόλης αναθεματίζει μια κατάσταση την οποία έχει πρώτος απ''όλους την ευθύνη και υποχρέωση να αλλάξει. Γνωρίζω τις υποχρεώσεις μου αγαπητοί φίλοι και δουλεύουμε σκληρά οι συνεργάτες μου κι εγώ για να ανταποκριθούμε με επιτυχία σε αυτές. Δράττομαι της ευκαιρίας να ευχαριστήσω και δημοσίως τον Αντιδήμαρχο και συνεργάτη μου Κωστή Ηλιάκη για την επίμονη και επιτυχή ανταπόκρισή του στο δύσκολο πόστο που ανέλαβε.

 Εκτός όμως από την πολιτική μου ιδιότητα κατέχω και αυτή του ανθρώπου που δεν μπορεί παρά να αντιδράσει και να εξοργιστεί μπροστά στην αναλγησία ορισμένων οδηγών  να σεβαστούν το στοιχειώδες δικαίωμα το πεζού στην ασφαλή μετακίνηση. Στην φαινομενικά παγιωμένη νοοτροπία της στάθμευσης του αυτοκινήτου πλησιέστερα και κατά το δυνατόν μπροστά στον τόπο προορισμού του οδηγού. Στη μαζοχιστική λογική να κινούμαστε στο κέντρο με το αυτοκίνητο κι ας καθυστερούμε, κι ας εκνευριζόμαστε, κι ας ανταλλάσουμε σκληρές κουβέντες με τους συμπάσχοντες αντί με τα πόδια.

Για μας ύψιστη προτεραιότητα έχει η αλλαγή αυτής της νοοτροπίας. Δεν είναι τυχαίο ότι από όλη τη χώρα μόνον το Ρέθυμνο και 4 ακόμα ελληνικές πόλεις  συμμετέχουμε σε αυτό το Πρόγραμμα που στόχο έχει την ευαισθητοποίηση, την ενημέρωση και την κινητοποίηση των απλών πολιτών στην κατεύθυνση της απαλλαγής των ιστορικών και αστικών κέντρων των πόλεων από τα αυτοκίνητα. Μεταξύ των πολλών δράσεων που προτείνει, προβλέπεται και η εφαρμογή ενός μόνιμου μέτρου με στόχο να τολμήσουν οι πόλεις ένα βήμα μπροστά στον ευαίσθητο αυτό τομέα.

Ανθρώπινοι δρόμοι - Ανθρώπινη πόλη: Μια προοπτική που φαντάζει το ίδιο μακρινή όσο και εφαρμόσιμη. Με επίκεντρο τον άνθρωπο και τις ανάγκες σχεδιάζουμε και υλοποιούμε, ξεπερνώντας  με δυσκολία την ακαμψία της γραφειοκρατίας και την νοητική  δυσκαμψία όσων αδυνατούν να συμμορφωθούν με την προσπάθεια, ένα φιλόδοξο πρόγραμμα παρεμβάσεων κυκλοφοριακής ανακούφισης της πόλης του οποίου η εφαρμογή εάν συμβαδίσει με την επιλογή εκ μέρους των πολιτών εναλλακτικών τρόπων μεταφοράς, θα έχει εντυπωσιακά αποτελέσματα.

Ο σχεδιασμός αυτός απορρέει από την μελέτη των υφιστάμενων συνθηκών και με βάση πάντοτε τα σημερινά και μελλοντικά, στο βαθμό που μπορούν να προβλεφθούν, δεδομένα του Ρεθύμνου.

Αρχικά έγιναν παρεμβάσεις μικρής εμβέλειας αλλά μεγάλης χρησιμότητας. Απαγορεύτηκε η στάθμευση σε κεντρικές πλατείες όπως αυτή του Αγνώστου Στρατιώτη και της Πλ. Ηρώων Πολυτεχνείου με τις αναγκαίες διαγραμμίσεις και καθημερινό έλεγχο από τη Δημοτική Αστυνομία.

Σε συνεργασία με το Λιμενικό Ταμείο απαγορεύτηκε η στάθμευση στη Λ. Σοφοκλή Βενιζέλου. Παρότι όλοι μας, δίχως αμφιβολία, εκπλησσόμεθα ευχάριστα κάθε φορά που μια πλατεία  ή μία λεωφόρος απεγκλωβίζεται από τα δεκάδες άναρχα σταθμευμένα αυτοκίνητα και μας δημιουργείται αυθόρμητα αυτή η αίσθηση ελευθερίας και λειτουργικότητας υπάρχουν πάντοτε κάποιοι αμετανόητοι οδηγοί   που  επιμένουν να επαναφέρουν το πρότερο, βολικό για τους ίδιους, καθεστώς.

Το παραπάνω μέτρο αποτελεί μέρος ενός προγράμματος ανάπλασης δρόμων και πλατειών, κατασκευής πεζοδρομίων και επεμβάσεων πρασίνου που θα εκτελεστούν είτε με κρατικές επιχορηγήσεις που δεν σταματάμε να διεκδικούμε είτε με την ένταξη νέων ώριμων έργων στο Δ'' Κ.Π.Σ. είτε με την εξασφάλιση της συνέχισης χρηματοδοτήσεώς τους, για όσα είναι ήδη σε εξέλιξη είτε με δικούς μας πόρους  αξιοποιώντας   τα ανταποδοτικά τέλη σε έργα πνοής για την πόλη.

Επίσης, διαμορφώσαμε νέους χώρους στάθμευσης  στην περιοχή του Αγ. Σπυρίδωνα και σε χώρο δίπλα από το Κλειστό Γυμναστήριο «Μελίνα Μερκούρη» που εξυπηρετεί αρκετούς  συμπολίτες.

Αξίζει να αναφερθεί, εξάλλου, ότι ο Δήμος Ρεθύμνου υπέγραψε μετά από Διαγωνισμό Σύμβαση με Εταιρεία που λειτουργεί ως Τεχνικός Σύμβουλος του Δήμου, η οποία ανέλαβε και θα μας παραδώσει σύντομα συγκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης έργων που αφορούν τη δημιουργία νέων υπόγειων χώρων στάθμευσης καθώς και πόσα ακόμη μπορούμε να δημιουργήσουμε προκειμένου να γίνει η πόλη μας βατή  σε όλους, ασφαλής για όλους, προσιτή, φιλόξενη και σύγχρονη.

Αγαπητοί Φίλοι

Δεν αρκεί πάντοτε να μπορούμε. Πρέπει και να  θέλουμε. Η λήψη μέτρων και η προσπάθεια εφαρμογής τους,  θα παραμείνουν  αποφάσεις χωρίς αντίκρυσμα χωρίς τη συναίνεση και τη συμμετοχή του κάθε πολίτη ξεχωριστά. Η εκτέλεση έργων που θα εξασφαλίσουν συνθήκες ασφαλούς μετακίνησης των πεζών θα τεθούν σε αχρηστία εάν δεν αποτελέσει κοινή συνείδηση σε όλους ότι προϋπόθεση για μια καλύτερη ποιότητα ζωής είναι ο σεβασμός στις ανάγκες του άλλου .

Η προτεραιότητα στον πεζό είτε είναι μαθητής είτε ηλικιωμένος είτε ανάπηρος είτε υγιής δεν είναι πλέον ένδειξη πολιτισμού. Είναι υποχρέωση. Πολιτισμό δεν δημιουργούμε όταν πράττουμε όσα είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε. Αλλά όταν μπροστά κι από την εκ του Νόμου υποχρέωση βάζουμε την ανθρωπιά, την αλληλεγγύη, την ελπίδα και τη βεβαιότητα ότι εμείς και μόνον εμείς οι Άνθρωποι μπορούμε και θέλουμε να διορθώσουμε το άσχημο, το απρεπές, το παράνομο. Με έργα, ιδέες  και  καθημερινές πρακτικές που ίσως να μην έχουμε συνηθίσει αλλά εύκολα μπορούμε να υιοθετήσουμε με προσωπικό κόστος μόνον την δυσκολία να αντισταθούμε στη δύναμη της συνήθειας.

Σας ευχαριστώ που μοιραστήκατε μαζί μου με ευγένεια και προσοχή σκέψεις που σίγουρα έχετε κάνει και οι ίδιοι και που τώρα, θα πρέπει μαζί να τις μεταφέρουμε από τον ιδεατό κόσμο στον πραγματικό.

Να είστε καλά .

28 Μαρτίου 2024
 (1353)
 (1349)
 (1351)
 (1352)
 (1347)
 (1346)
 (1121)
 (1329)
 (1339)
 (1281)
 (1342)
 (1348)
 (1345)
 (1344)
 (1343)
 (1335)
 (1337)
Ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι (481)
 (1341)
 (1330)
 (1333)
city maps (1041)
 (1328)