19/05/2010, ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΓΙΩΡΓΗ Χ. ΜΑΡΙΝΑΚΗ ΣΤΗΝ ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ

 

                                                                               Αθήνα, 19 Μαΐου 2010  

 

Κυρίες και Κύριοι

 

Αποτελεί πραγματική τιμή για το Ρέθυμνο η αναγνώριση της δράσης ενός φορέα Πολιτισμού όπως είναι το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης από τον αρχαιότερο και έναν από τους πλέον καταξιωμένους  μουσειακούς οργανισμούς της χώρας μας όπως είναι το Μουσείο Μπενάκη.

Είμαι συγκινημένος για τούτη την υψηλή διάκριση που απολαμβάνει το Μουσείο μας από το Μουσείο Μπενάκη που έχει γράψει τη δική του ιστορία στο χώρο των Τεχνών και του Πολιτισμού στην Ελλάδα. Μια ιστορία που εμπλουτίζεται καθημερινά με νέες, σύγχρονες και αξιόλογες  δράσεις, με Εκθέσεις πανελλήνιας και διεθνούς εμβέλειας,  με Συλλογές έργων που αποτυπώνουν ολόκληρες ιστορικές περιόδους, με εργαστήριο αποκατάστασης και συντήρησης έργων Τέχνης που εξυπηρετεί και άλλα Μουσεία , φορείς, ιδρύματα,  Μονές κ.τ.λ, με συνεργασίες που αξιοποιούν ερευνητικά προγράμματα και τόσες άλλες πρωτοβουλίες που εγγυώνται τη συνέχεια αυτής της  εκπληκτικής ιστορίας στο χρόνο.

Τούτη η σημαντική διάκριση από ένα σπουδαίο φορέα έχει ιδιαίτερη αξία ειδικά σήμερα που ο  Πολιτισμός της χώρας μας βάλλεται και προσβάλλεται από αδαείς που εμπνέονται  από αμιγώς οικονομικά κριτήρια λες και η ταυτότητα ενός λαού, η Ιστορία του και ο Πολιτισμός του καθορίζονται από τη διαχειριστική οικονομική του δεινότητα.

Ευτυχώς, αυτή την άποψη δεν τη συμμερίζονται πολλοί Ευρωπαίοι φίλοι μας. Κι επιτρέψετε μου να μοιραστώ μαζί σας μια πρόσφατη εμπειρία μου : Πριν από λίγες ημέρες εγκαινιάσαμε ως Δήμος Ρεθύμνου μια νέα συνεργασία στον τομέα του Πολιτισμού με το Δήμο Στρασβούργου. Κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων που διοργανώσαμε οι οποίες λειτούργησαν ως εφαλτήριο για τη συγκεκριμένη συνεργασία ο Δήμαρχος Στρασβούργου κ. Ρόλαντ Ρίς  δήλωσε πως « αν χρειαζόταν να ξαναχτίσουμε το Ευρωπαϊκό Οικοδόμημα θα έπρεπε να θέσουμε τα θεμέλια του στον Πολιτισμό και όχι στην Οικονομία¨.

Και είχε δίκιο. Στο Ρέθυμνο, θεωρούμε στον Πολιτισμό ως τη μόνη κοινή γλώσσα που ενώνει τους λαούς, αμβλύνει τις διαφορές, προσπερνά τις ιδιαιτερότητες,  δημιουργεί γέφυρες επικοινωνίας, δεσμούς φιλίας και αλληλεγγύης, μια πολύτιμη παρακαταθήκη για τις γενιές του μέλλοντος, μια ασφαλή πυξίδα για να πορευτούμε στο παρόν, να το ερμηνεύσουμε  και να το καθορίσουμε.

Αυτή την παρακαταθήκη , τη βαρύτιμη κληρονομιά, οφείλουμε  και να την διαφυλάξουμε αλλά και να την κάνουμε κτήμα όλων των Ελλήνων.

Να την αναδείξουμε, να τη μοιραστούμε ώστε να αισθανθούμε αναπόσπαστο κομμάτι της. Να τη συνδέσουμε με την καθημερινότητά μας, να αναγνωρίσουμε τη διαχρονικότητά της και να φροντίσουμε να  εξασφαλίσουμε  την επιβίωση της.

Γι’ αυτό και αποδίδουμε ξεχωριστή  σημασία στο τιμητικό αφιέρωμα που επεφύλαξε το Μουσείο Μπενάκη στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης το οποίο είναι ένα  Μουσείο που δοκιμάστηκε  στο χρόνο, διεκδικώντας με επιμονή τη συνέχιση της λειτουργίας του, αντιμετωπίζοντας με γενναιότητα μια ανάλγητη γραφειοκρατία και τη συχνή αποχή του επίσημου Κράτους από τις επίσημες δεσμεύσεις του που καθορίζονταν από συγκεκριμένη Προγραμματική Σύμβαση για να φτάσει σήμερα να αποτελεί ένα ζωντανό και δυναμικό κύτταρο παραγωγής και διάδοσης Πολιτισμού.

Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης ίσως υπερέβη τα δεδομένα της πόλης μας. Διέρρηξε φραγμούς που έθετε τόσο ο μικρός πληθυσμιακά αριθμός των κατοίκων της πόλης όσο και οι περιορισμένες δυνατότητες της.   Όπως αποδείχθηκε τελικά, η ισχυρή επιθυμία και η αταλάντευτη βούληση των ίδιων των Ρεθεμνιωτών αλλά και η ικανή και αξιόπιστη διαχείριση της λειτουργίας του Μουσείου εκ μέρους της καλλιτεχνικής Διευθύντριάς του κας Μαρίας Μαραγκού η οποία μαζί με τον αείμνηστο σύζυγό της είναι και δωρητές της  σπουδαίας Συλλογής έργων του Λ. Κανακάκι , αρκούσαν για αποκτήσει και να διατηρήσει η πόλη μας ένα Μουσείο τέτοιας εμβέλειας και τόσο υψηλής απήχησης.

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να κάνω μια ιδιαίτερη αναφορά στη Μαρία Μαραγκού και να επισημάνω πως δίχως τη βοήθειά της το  Ρέθυμνο δεν θα είχε σήμερα το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Είναι αυτή που το οραματίστηκε, το   ξεκίνησε, το εμπλούτισε με τη δωρεά της  και το υποστήριξε με σοβαρή και επίμονη δουλειά. Την ευχαριστούμε.

Επιτρέψετε μου, λοιπόν, να σας πω λίγα λόγια για αυτό το Μουσείο.        

 

   ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

 

Το Μουσείο μας λοιπόν, βρίσκεται στην καρδιά της Παλιάς Πόλης του Ρεθύμνου που την  κοσμούν 3.000 διατηρητέα κτίρια από τα οποία τα 1.000 είναι εξαιρετικού ενδιαφέροντος, κάτω από το ενετικό τείχος και το Αρχαιολογικό Μουσείο. Είναι ένα παλιό βενετσιάνικο κτήριο, που ως τις αρχές του 20ου αιώνα χρησιμοποιούνταν ως σαπουναριό.

Αγοράστηκε στη δεκαετία του 1970 από το Δήμο Ρεθύμνης και το 1992 έγινε Πινακοθήκη. Το 1995 το Ρέθυμνο εντάχθηκε στο θεσμό του Εθνικού Πολιτιστικού Δικτύου Πόλεων με συνέπεια την ίδρυση του Κέντρου Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας που προσανατόλισε τις δραστηριότητες της Πινακοθήκης στη Σύγχρονη Τέχνη.

Στη συνέχεια ένας καινούριος χώρος που συμπλήρωσε την παλιά Δημοτική Πινακοθήκη «Λ. Κανακάκις» και το Κέντρο Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας, ώθησε τη δημιουργία του νέου Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης που απέκτησε η Κρήτη. Το παλιό ενετικό κτίσμα, σήμερα αποτελεί ένα σύγχρονο μουσειακό χώρο υψηλών προδιαγραφών.

Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης διαθέτει μια μόνιμη συλλογή περίπου 460 έργων σύγχρονων ελλήνων καλλιτεχνών που καλύπτει ένα ευρύ φάσμα της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής πραγματικότητας από το 1950 ως σήμερα.

Η συλλογή που στο σύνολό της καλύπτει επαρκώς τα δείγματα της τέχνης του δεύτερου μισού αιώνα μας, από την αφαίρεση και τη γεωμετρικότητα μέχρι το νεοεξπρεσιονισμό, τη νέα παραστατικότητα, το μινιμαλισμό, το αντικείμενο στο χώρο, τη γλυπτική και τη γλυπτοζωγραφική, τις συναρμογές, τις εγκαταστάσεις στο χώρο και τα περιβάλλοντα, την εννοιακή τέχνη, τη φωτογραφία, τη δημιουργία έργων επεξεργασμένων στον υπολογιστή, προσκλήθηκε και φιλοξενήθηκε στην Πινακοθήκη Πιερίδη στην Αθήνα, στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Λάρισας, στη Δημοτική Πινακοθήκη Πάτρας  ενώ είμαστε πρόθυμοι να συμμετάσχουμε σε οποιαδήποτε ανταλλαγή προταθεί, οπουδήποτε στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, αρκεί να πληρούνται οι όροι ασφαλείας των έργων Τέχνης.

Μέσα σε αυτή τη διαδρομή όλα αυτά τα χρόνια ο κεντρικός χώρος και οι εναλλακτικοί χώροι που χρησιμοποιούσε ο θεσμός για τη σύγχρονη τέχνη, κατάφερε να ξεπεράσει τις πλέον αισιόδοξες προσδοκίες συγκεντρώνοντας την πανελλήνια και ενίοτε τη διεθνή κοινότητα της τέχνης. Εκθέσεις διεθνούς περιεχομένου, προγράμματα και συνεργασίες με φορείς αντίστοιχους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό υλοποιήθηκαν ενώ εκπρόσωποι ιδρυμάτων,  θεωρητικοί   και   καλλιτέχνες  από  την   Ευρώπη  και  τις  Η.Π.Α., συναντήθηκαν στους χώρους μας με τους καλλιτέχνες μας αλλά και την Πανεπιστημιακή κοινότητα. Συγκεκριμένα, από το 1992 έως σήμερα, έχουν οργανωθεί 90 εκθέσεις, μονογραφικές και θεματικές και έχουν εκδοθεί 60 κατάλογοι.

Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης δεν είναι απλά ένα Μουσείο που απέχει από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της πόλης που το φιλοξενεί. Έχει ενταχθεί στην καθημερινότητα των Ρεθεμνιωτών και αποτελεί ένα όμορφο κομμάτι της.

Κατά τη διάρκεια των εκθέσεων λειτουργούν καθημερινά ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα κατά ηλικίες παιδιών, νέων και ενηλίκων ενώ από το 1996 δημιουργήθηκαν τα Εργαστήρια Εικαστικών Τεχνών , όπου οι ενήλικες και τα παιδιά μας έχουν την επιλογή της συμμετοχής σε τμήματα  μαθημάτων κεραμικής, ζωγραφικής και κατασκευής χειροποίητων κοσμημάτων. Με αυτό τον τρόπο εγκαθιδρύεται συνεχώς μια ζωντανή και δημιουργική σχέση ανάμεσα στην τοπική κοινωνία και τις μουσειακές συλλογές που φιλοξενεί ενώ παράλληλα επιτυγχάνεται και η βιωματική εκπαίδευση των μαθητών που προσεγγίζουν πλέον τα Μουσεία με θετική ματιά θεωρώντας τα χώρους έκφρασης και δημιουργίας.

 

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

 

Κύριε Διευθυντά,

Κυρίες και Κύριοι Εισηγητές - Καθηγητές Πανεπιστημίου,  Καλλιτέχνες και Δημοσιογράφοι

Αγαπητές Φίλες και Φίλοι

 

    Ο σοφός Δημόκριτος είπε κάποτε πως «τα λόγια είναι ο ίσκιος των έργων». Γι’ αυτό δε θα διακινδυνεύσω να καταχραστώ το χρόνο σας και την καλή σας διάθεση. Εξάλλου οι καταξιωμένοι ομιλητές στην αποψινή εκδήλωση είμαι βέβαιος πως θα έχουν πολλά κι ενδιαφέροντα να μας πουν.

  Σας ευχαριστώ εκ μέρους της πόλης του Ρεθύμνου για το τιμητικό αφιέρωμα που προσφέρετε στο Μουσείο μας.

Να είστε βέβαιοι ότι θα τιμήσουμε τούτη τη διάκριση με πολλή δουλειά και  σταθερό προσανατολισμό στον Πολιτισμό. Έτσι ώστε  τα έργα μας να γίνουν ο ίσκιος του λόγου .  Και αυτός νομίζω θα πρέπει να είναι ο προσανατολισμός της χώρας μας.

Στην εποχή των ηθικών εκπτώσεων και ψυχικών πτώσεων ο Πολιτισμός θα πρέπει να αποτελεί την πιο σοβαρή μας επένδυση. Σε αυτό τον τομέα χρήσιμο θα είναι για όλους τους Έλληνες, να μη γίνουν εκπτώσεις. Και επιμένω σε αυτή την άποψη έχοντας πλήρη επίγνωση των παραμέτρων της κρίσης την οποία διέρχεται η χώρα μας. Όσοι κερδοσκοπούν σε βάρος μας , όσοι επιβουλεύονται την πατρίδα μας μπορούν να τα διεκδικήσουν όλα. Αυτό που ποτέ δεν θα καταφέρουν να πάρουν είναι η ψυχή μας και ο Πολιτισμός μας. Είναι η ταυτότητά μας και  το διαβατήριο μας ως έθνος για να ταξιδέψουμε στο χρόνο και να αντέξουμε στους κλυδωνισμούς.

 Ας επενδύσουμε λοιπόν στον Πολιτισμό.  Ακόμη κι αν οι οικονομικές συνθήκες μας αποθαρρύνουν, θα υπάρχουν πάντα φορείς και οργανισμοί όπως το Μουσείο Μπενάκη που θα προσφέρουν γενναιόδωρα το κίνητρο για να συνεχίσουμε την προσπάθεια.

Σας ευχαριστούμε θερμά όλους και ιδιαιτέρως ευχαριστούμε τον Διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη τον Κύριο Άγγελο Δεληβοριά, τον προικισμένο, ακούραστο και φωτισμένο εργάτη της Τέχνης που η φήμη του δικαίως ξεπερνά τα σύνορα της χώρας μας, για τις εμπνευσμένες πρωτοβουλίες του και το πολύτιμο έργο του το οποίο ευχόμαστε να συνεχιστεί με τον ίδιο δημιουργικό οίστρο και την ίδια αποτελεσματικότητα.

Να είστε καλά.

Σας ευχαριστώ.

29 Μαρτίου 2024
 (1353)
 (1349)
 (1351)
 (1352)
 (1347)
 (1346)
 (1121)
 (1329)
 (1339)
 (1281)
 (1342)
 (1348)
 (1345)
 (1344)
 (1343)
 (1335)
 (1337)
Ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι (481)
 (1341)
 (1330)
 (1333)
city maps (1041)
 (1328)