03/10/11,ΟΜΙΛΙΑ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΓΙΩΡΓΗ Χ. ΜΑΡΙΝΑΚΗ ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ ECONOMIST ΜΕ ΘΕΜΑ: « Προβλήματα και Προοπτικές στη Διαμόρφωση Πολιτικών Πρόσβασης και Ισης Μεταχείρισης για τα Άτομα με Αναπηρία στο Δήμο Ρεθύμνης.»

 

                                          Αθήνα,  Τρίτη 27 Σεπτεμβρίου 2011

Κύριε Υπουργέ

Αγαπητοί Συνάδελφοι

Φίλες και Φίλοι

Είναι κοινός τόπος ότι υποχρέωση κάθε σύγχρονης κοινωνίας (φωτο 1), καθενός ξεχωριστά αλλά και ιδιαίτερα όσων υπηρετούν θεσμικά την κοινωνία είναι η διαχείριση και αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβλημάτων των Ατόμων με Αναπηρία.

Ειδικά η Τοπική Αυτοδιοίκηση,(φωτο 2), λόγω της αμεσότητας της επαφής της με την κοινωνία, επιλέγει να λειτουργεί ανθρωποκεντρικά, με σεβασμό στις ανθρώπινες ανάγκες, ειδικά αν αυτές αφορούν συνανθρώπους μας, οι οποίοι,  αφού βίωσαν επί δεκαετίες τον κοινωνικό αποκλεισμό που συνόδευε τη διαφορετικότητα, οργανωμένοι πια σε δραστήρια Σωματεία, σήμερα  διεκδικούν και, ευτυχώς, κατακτούν ολοένα και περισσότερα από τα δικαιώματα τους.

Έτσι λοιπόν, το σκηνικό άλλαξε. Η εγρήγορση των Αναπήρων και των οργανώσεων τους,  σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου, κινητοποίησε δυνάμεις υγιείς που ανάγκασαν όλους όσοι, επαναπαυόμενοι στην αρτιμέλεια και τη διανοητική τους επάρκεια,  αγνοούσαν ή και περιφρονούσαν τους ανήμπορους και ανάπηρους, να συνεργαστούν στη χάραξη μια πολιτικής  που σέβεται, προστατεύει, προάγει και κατοχυρώνει τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις θεμελιώδεις ελευθερίες των Ατόμων  με Αναπηρίες, καταργώντας τις διακρίσεις σε όλα τα επίπεδα.  

Διεθνείς συμβάσεις υπογράφηκαν, εθνικές στρατηγικές καταρτίστηκαν, τοπικές κοινωνίες κινητοποιήθηκαν και συμπεριέλαβαν στον  αναπτυξιακό τους προσανατολισμό τη δημιουργία δομών και την υιοθέτηση  δράσεων  με στόχο την ένταξη των Ατόμων με Αναπηρία στις λειτουργίες τους.

Περισσότερο σε θεωρητικό και λιγότερο σε πρακτικό επίπεδο, στοιχειοθετήθηκαν όλες οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν για την επίτευξη του στόχου αυτού και ξεκαθαρίστηκαν, με τρόπο εναργή, οι αρμοδιότητες και ο ρόλος του κάθε φορέα, του επίσημου Κράτους, των Υπουργείων και  υπηρεσιών του, της Περιφέρειας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. (φωτό 3)

Κι έτσι συναντιόμαστε σήμερα εδώ, με αφορμή το εξαιρετικό  Συνέδριο που διοργάνωσε με υποδειγματικό ομολογουμένως τρόπο, το έγκριτο Περιοδικό Economist, για να ανταλλάξουμε απόψεις, ν’ ακούσουμε ιδέες, να ενημερώσουμε και να ενημερωθούμε για νέες, καλές πρακτικές που λύνουν προβλήματα και, αν μπορούμε, να εξετάσουμε από κοινού, με καλή πίστη αλλά και ρεαλισμό, στη βάση πάντα  των υφισταμένων συνθηκών και δυνατοτήτων, εφικτές και βιώσιμες  λύσεις σε προβλήματα που αφορούν τα Άτομα με Αναπηρία.

Ελπίζω, και νομίζω την άποψη αυτή τη συμμερίζονται όλοι οι συμμετέχοντες,  ότι το Συνέδριο θα έχει ένα ουσιαστικό χαρακτήρα και δεν θα εξαντληθούμε στη φιλολογική προσέγγιση των φλεγόντων θεμάτων που άπτονται της πραγματικότητας που βιώνουν τα Άτομα με Αναπηρία, σε μια χώρα που στενάζει υπό το βάρος μιας πρωτοφανούς, δύσκολης οικονομικής συγκυρίας και με δυνατότητες ανάπτυξης περιορισμένες.

Είναι κοινά αποδεκτό νομίζω, πως πρέπει να αποβλέπουμε στη διατήρηση και ενίσχυση του Κοινωνικού Κράτους το οποίο αναμφίβολα συνιστά   θεμελιώδη συνιστώσα της Δημοκρατίας.

 Βέβαια είναι γεγονός ότι  μια οικονομία και μία κοινωνία που δοκιμάζεται έχει λιγότερες δυνατότητες να το στηρίξει. Αυτό που πιστεύουμε όμως είναι πως η προστασία των ευπαθών ομάδων δεν είναι θέμα επιλογής αλλά προτεραιότητας. Είναι θέμα βασικής, ανθρώπινης, πολιτικής και κοινωνικής υποχρέωσης.

Και παρά τις δραματικές περικοπές που υφίσταται η Τοπική Αυτοδιοίκηση στα έσοδά της, με εμφανείς και αξεπέραστες συχνά δυσκολίες, ωστόσο καταφέρνει, ακόμη τουλάχιστον, σε αξιοπρεπές θα έλεγα επίπεδο, να φανεί συνεπής στην υποχρέωσή της να διασφαλίζει τα κοινωνικά δικαιώματα, να προωθεί  τις ίσες ευκαιρίες για όλους, να παρέχει ποιοτικές υπηρεσίες και να συντηρεί δομές αλληλεγγύης. Εμείς επιμένουμε και θα συνεχίσουμε να επιμένουμε.

Το Πρόγραμμα Καλλικράτης, στο σχεδιασμό του,  ήταν μια θεσμική ευκαιρία για να δημιουργηθούν Δήμοι με οικονομική και λειτουργική αυτοτέλεια που θα μπορούσαν ν’ ασκήσουν νέες, δημόσιου χαρακτήρα πολιτικές για τα Άτομα με Αναπηρία.

 Οι νέες αποκεντρωμένες μονάδες διοίκησης που προέκυψαν από την εφαρμογή του Καλλικράτη δυνητικά είχαν όλες τις προϋποθέσεις για να αναδειχθούν σε πυρήνες κοινωνικής συνοχής και ισότητας του συνόλου των πολιτών που πάσχουν από Αναπηρία  οι οποίοι μαζί με τους ηλικιωμένους αποτελούν ένα ασυνήθιστα υψηλό ποσοστό (40%) επί  του συνολικού πληθυσμού της χώρας. (φωτο 4)

 

Δυστυχώς, η χρονική σύμπτωση της εφαρμογής του Σχεδίου Καλλικράτης με την παγκόσμια και στη συνέχεια εγχώρια οικονομική κρίση, αποδυνάμωσε πολλές από τις κοινωνικές του παραμέτρους με αποτέλεσμα  η Τοπική Αυτοδιοίκηση, να αναγκαστεί με τη σειρά της, να αναστείλει, λόγω έλλειψης επαρκών χρηματοδοτήσεων, ένα μέρος από τις προγραμματισμένες της παρεμβάσεις στον τομέα άσκησης της κοινωνικής της πολιτικής.

Δε θα ΄θελα να επεκταθώ σε εξειδικευμένες αναφορές τις οποίες εξάλλου είμαι βέβαιος ότι θα κάνουν οι εκπρόσωποι των Ατόμων με Αναπηρία που συμμετέχουν ως ομιλητές στο Συνέδριο.

Εξάλλου, σε ότι με αφορά προσωπικά επιμένω να βλέπω πρωτίστως την αισιόδοξη και θετική πλευρά των πραγμάτων- υπάρχει και αυτή!-  αντί να προσθέτω  πόντους στη διάχυτη μιζέρια.

Ας μεταφερθούμε λοιπόν στο Ρέθυμνο, μια και η εισήγησή μου θα επικεντρωθεί  στη στρατηγική που έχουμε υιοθετήσει και σε όσα έχουμε προγραμματίσει για το μέλλον ως Τοπική Αυτοδιοίκηση σε ότι  αφορά τη Διαμόρφωση Πολιτικών Πρόσβασης και Ίσης Μεταχείρισης για τα Άτομα με Αναπηρία αλλά και την υλοποίηση αυτών των πολιτικών, μια και ο σχεδιασμός επί χάρτου έχει αξία όταν βρίσκει έδαφος να αναπτυχθεί και να εξελιχθεί στη ζώσα πραγματικότητα.

Θα μου επιτρέψετε να διευκρινίσω εξ αρχής πως η φιλοσοφία που διέπει κάθε μας επιλογή και δράση στο Δήμο Ρεθύμνης είναι αμιγώς ανθρωποκεντρική και, ως εκ τούτου, συναρτημένη με την προάσπιση των ατομικών & κοινωνικών δικαιωμάτων  όλων των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού με σταθερή προσήλωση στην ποιοτική αναβάθμιση της ζωής και την πρωτοβάθμια υποστήριξη  Ατόμων με Αναπηρία.

Ενδεικτικό αυτή της άποψης είναι και το γεγονός ότι σε μια επαρχιακή πόλη, μεσαίου πληθυσμιακά μεγέθους όπως το Ρέθυμνο, που αριθμεί  50.000 περίπου κατοίκους, έχουν  ενσωματωθεί στο σύνολο των λειτουργούντων δομών του και στο σύνολο των έργων ανάπλασης του, υπηρεσίες  εξυπηρέτησης και διευκόλυνσης των Ατόμων με Αναπηρία. (φωτο 5).

Δεν είναι τυχαίο, ότι το Ρέθυμνο αναφέρεται ως πόλη φιλική και προσβάσιμη για τους Ανάπηρους σε έγκριτα έντυπα, βιβλία και οδηγούς όπως είναι το περιοδικό «θέματα Αναπηρίας» που εκδίδει η ΕΣΑμέα, η έρευνα που διεξήχθη στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος με τίτλο «Προσβασιμότητα: διάδρομοι κοινωνικής ένταξης ΑΜΕΑ» κι εκδόθηκε σε βιβλίο, ενώ το επιβεβαιώνουν  απερίφραστα  και οι ξένοι  επισκέπτες μας.

Σαφώς και υπάρχουν ακόμη εκκρεμότητες σε ότι αφορά την ικανοποίηση πάγιων αιτημάτων των συνανθρώπων  μας με Αναπηρία. Οι παρούσες συνθήκες δεν αφήνουν χώρο σε ψευδαισθήσεις που μόνο ματαιόδοξες πολιτικές ικανοποιούν. Ωστόσο, θεωρούμε πως το Ρέθυμνο, καταθέτει με κάθε δυνατό τρόπο και μέσο, καθημερινά, το βαθμό ευαισθησίας του.

Γιατί, τελικά, αυτό που μετρά δεν είναι μόνον οι δυνατότητες που έχει κανείς και η υποχρέωσή του απέναντι σε προκαθορισμένες αρμοδιότητες αλλά η ανθρωπιά του και η ευαισθησία του να κάνει περισσότερα από αυτά που μπορεί ή του επιβάλλονται για τον πάσχοντα  συνάνθρωπο του.

Έχει σημασία να διευκρινίσω πως ο στρατηγικός μας σχεδιασμός στον τομέα αυτό,   καταρτίζεται λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις προτάσεις όλων των Σωματείων, όπως είναι ο Σύλλογος Κωφών Ν. Ρεθύμνης, Σύλλογοι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα όπως είναι ο Σύλλογος ΑΓΑΠΗ και άλλοι που λειτουργούν εδώ και αρκετά χρόνια στην πόλη .

Ιδιαίτερη βαρύτητα έχει για μας η άποψη του Σωματείου Ατόμων με Αναπηρία στο Ν.Ρεθύμνου, που είναι ο επίσημος φορέας αυτοεκπροσώπησης  των Ατόμων με Αναπηρία όλων των κατηγοριών στο Νομό, αριθμεί 1100 μέλη και είναι ο επίσημος κοινωνικός εταίρος της ελληνικής Πολιτείας σε τοπικό και νομαρχιακό επίπεδο. Είναι ένα δραστήριο Σωματείο με το οποίο έχουμε ως Δήμος άψογη συνεργασία σε σταθερή βάση.

Το Ρέθυμνο, λοιπόν, όσοι το έχετε επισκεφθεί θα το γνωρίζετε, είναι μια πόλη επίπεδη, επιμήκης δίπλα στη θάλασσα με το περιαστικό πράσινο πάνω στους λόφους, να την περιβάλλει περίτεχνα. (φωτο6).

Κυρίαρχο χαρακτηριστικό της ταυτότητάς της είναι τη σχέση αρμονίας μεταξύ ενός εξαιρετικού φυσικού πλούτου, που αποτυπώνεται σε μια παραλία (φωτό 7),  με πεντακάθαρα  νερά μήκους 11 χιλιομέτρων στο κέντρο της πόλης κι ενός παρθένου συμπλέγματος φαραγγιών και βουνών, με σπάνια βιοποικιλότητα (φωτό 8), με τον Πολιτισμό του που αντανακλάται στα διάσπαρτα καλοσυντηρημένα μεσαιωνικά, αναγεννησιακά (φωτο 9) και τούρκικα κτίσματα που φιλοξενούνται στο ιστορικό του κέντρο (φωτο10), στη νέα πόλη και στους Οικισμούς. 

Η εκρηκτική τουριστική ανάπτυξη που σημείωσε τα τελευταία 30 χρόνια, αφ’ ενός ώθησε την πόλη στη δημιουργία σύγχρονων τουριστικών υποδομών, υψηλών προδιαγραφών και ποιότητας (φωτο 11) παραλιακό μέτωπο) και, αφετέρου, συνέβαλε αποφασιστικά στην αλλαγή της νοοτροπίας των κατοίκων και στη  διαμόρφωση μιας νέας κουλτούρας, με κυρίαρχο στοιχείο της  το σεβασμό στις ανάγκες  των Αναπήρων, σημαντικός αριθμός των οποίων επέλεγαν το Ρέθυμνο ως τόπο διακοπών τους.

Πέραν λοιπόν της ευαισθησίας των εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά και των κατοίκων του Ρεθύμνου, πέραν της γενικότερης σύγχρονης αντίληψης για θέματα Ατόμων με αναπηρία, οι ίδιες οι συνθήκες ανάπτυξης ενός τόπου διαμόρφωσαν το πλαίσιο σχεδιασμού της πολιτικής για τους αναπήρους.

 

ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ  

Με αυτά τα δεδομένα λοιπόν και με στόχο την εξασφάλιση της προσβασιμότητας των Αναπήρων στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον, εφαρμόζουμε ως Δημοτική Αρχή το στρατηγικό σχέδιο βιώσιμης κινητικότητας το οποίο εκπονήθηκε από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.( φωτο 12)  Eίναι γεγονός πως η πόλη μας αποτελεί σήμερα αντιπροσωπευτικό δείγμα πόλης με ουσιαστική ανάπλαση.

Γι’ αυτό κι έχει επιλεγεί από τη Γενική Γραμματεία Επενδύσεων και Ανάπτυξη του Υπ. Εσωτερικών ως μία εκ των 3 ελληνικών πόλεων που  εκπροσωπούν τις πόλεις μεσαίου και μεγάλου μεγέθους της χώρας μας   στο Ευρωπαϊκό πλαίσιο αναφοράς για τις βιώσιμες πόλεις.

Το στρατηγικό λοιπόν σχέδιο βιώσιμης κινητικότητας περιλαμβάνει ένα  εκτεταμένο σχέδιο ανάπλασης κεντρικών οδικών  αρτηριών ( φωτό 13), λεωφόρων και πλατειών μεγάλο μέρος του οποίου έχει ήδη εκτελεστεί, ένα άλλο εκτελείται ήδη και θα ολοκληρωθεί σε λίγους μήνες.

Συγκεκριμένα:

      Δημιουργήθηκαν μεγάλες πλατείες όπως είναι η Πλατεία Μικρασιατών, (φωτο 14) ένα στολίδι κυριολεκτικά στην καρδιά της Παλιάς μας Πόλης που, εκτός από τις νέες κτηριακές υποδομές, διαθέτει κοινόχρηστο χώρο έκτασης  7,5 στρεμμάτων και αποτελεί έκφραση της σταθερής μας επιδίωξης για δημιουργία ανοιχτών δημόσιων χώρων, (φωτο 15) προσβάσιμων σε όλους,  που θ’ αποτελούν χώρο συνάθροισης, αναψυχής, ανάπαυσης και χώρο κοινωνικών εκδηλώσεων.(φωτο 16)

     Ανάλογο παράδειγμα είναι και η Πλατεία Αγνώστου Στρατιώτη (φωτο 17) που αναπλάστηκε αποκαθιστώντας την αισθητική και λειτουργική ισορροπία στην ανατολική, παραλιακή είσοδο της πόλης.

    Στις νέες πλατείες φυσικά προβλέφθηκαν και κατασκευάστηκαν ειδικές  ράμπες που πληρούν όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές κι επιταγές της βιώσιμης κινητικότητας(φωτο 18), σε θέσεις που επιλέγησαν και καθορίστηκαν σε συνεργασία με το Σωματείο, οι οποίες  διασφαλίζουν την πρόσβαση των κινητικά Αναπήρων σε αυτές.

      Ράμπες τέτοιου εξάλλου δημιουργήθηκαν στην πλειοψηφία των δημοτικών υπηρεσιών) όπως είναι το Δημαρχείο, τα κτίρια που στεγάζουν τις Τεχνικές και Οικονομικές Υπηρεσίες του Δήμου, το Σπίτι του Πολιτισμού (φωτο 19) που φιλοξενεί αξιόλογες πολιτιστικές εκδηλώσεις, σε κάποια από τα οποία φροντίσαμε να εγκαταστήσουμε και σύγχρονο ανελκυστήρα (φωτό 20) με οριζόντια κουμπιά ώστε να εξυπηρετούνται οι ανάπηροι , σε σχολεία και σε άλλους κοινόχρηστους χώρους.

      Ράμπες καθόδου, κατασκευάστηκαν και στο πλαίσιο της ανάπλασης του βόρειου παραλιακού μετώπου προκειμένου οι συμπολίτες κι επισκέπτες μας με κινητικά προβλήματα, να έχουν πρόσβαση στην παραλία (φωτό 21 .

      Σημειώνεται ότι σε ότι αφορά το αμμώδες τμήμα, έχουν εγκατασταθεί είτε από το Δήμο είτε από τους εκμισθωτές των τμημάτων παραλίας, στους οποίους ο Δήμος το έχει θέσει ως αναγκαία προϋπόθεση για τη χορήγηση άδειας εκμίσθωσης, ειδικοί  ξύλινοι διάδρομοι (φωτό 22)  όδευσης που οδηγούν στη θάλασσα (φωτο 23).

      Κατασκευάστηκαν μεγάλα ασφαλή πεζοδρόμια   τα οποία διαθέτουν ειδικό διάδρομο για τη διάβαση των τυφλών.

      Έχουν γίνει εγκαταστάσεις ηχητικής σήμανσης στους υφιστάμενους φωτεινούς σηματοδότες και ο Δήμος έχει προγραμματίσει την ενεργοποίησή τους ώστε να διευκολύνει τη διέλευση των τυφλών.

      Σημειώνεται ότι στον άμεσο προγραμματισμό μας είναι η εγκατάσταση οπτικής σήμανση για τους κωφούς.

     Σε ότι αφορά τις θέσεις στάθμευσης Αναπήρων, (φωτό 24)  το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου μας έχει εγκρίνει τις αναγκαίες θέσεις στάθμευσης εκ των οποίων οι περισσότερες  είναι κοινόχρηστες, είναι δηλαδή στη διάθεση όλων  των Ατόμων με Αναπηρία ενώ υπάρχουν 20 και πλέον που διατίθενται σε Άτομα με βαριά κινητική αναπηρία δηλαδή έχουν οριοθετηθεί ακριβώς μπροστά από την είσοδο του σπιτιού τους. Η Δημοτική Αστυνομία έχει επιφορτιστεί με τη φύλαξη των συγκεκριμένων θέσεων και επιβάλλει αυστηρά πρόστιμα στους μη δικαιούχους χρήστες.

   Επιπλέον, βρίσκονται σε εξέλιξη συνεχώς παρεμβάσεις σε σχολεία παλαιάς κατασκευής, της  Α’θμιας και Β’ θμιας εκπαίδευσης, (φωτό 25)  προκειμένου να   εξασφαλιστεί η προσβασιμότητα των  Ατόμων με Αναπηρία και στους χώρους μάθησης  οι οποίες περιλαμβάνουν και  κατασκευή ειδικών τουαλετών αναπήρων.

      Σημειώνεται επιπλέον πως σε όλες τις δημόσιες τουαλέτες της πόλης έχουν ήδη εγκατασταθεί ειδικά WC για τους ανάπηρους.

    Τέλος, στην προσπάθεια του να διασφαλίσει στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό το δικαίωμα της πρόσβασης  των Αναπήρων σε όσο το δυνατόν περισσότερους χώρους της πόλης, ο Δήμος κάνει αυστηρές συστάσεις σε όσους κάνουν αίτηση για χορήγηση άδειας λειτουργίας καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος ώστε οι επιχειρήσεις τους να πληρούν τις στοιχειώδεις συνθήκες εξυπηρέτησης των Ατόμων με Αναπηρία με βασικό κριτήριο κατ’ αρχάς την  προσβασιμότητά τους.

 

ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΠΑΡΟΧΕΣ

 

Ας δούμε τώρα το μείζονος σημασίας θέμα των κοινωνικών παροχών.

Παρότι στα χρονίζοντα αιτήματα των Σωματείων Ατόμων με Αναπηρία,  παραμένει η ίδρυση και λειτουργία μιας δομής αυτόνομης και ημιαυτόνομης διαβίωσης, αίτημα το οποίο συμμεριζόμαστε απολύτως, ωστόσο δεν έχει ακόμη καταστεί εφικτή η ικανοποίηση του.

 Έχουμε μεριμνήσει ωστόσο και έχουμε εξασφαλίσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις ώστε  οι συνάνθρωποι μας με αναπηρία να εξυπηρετούνται από τις δομές Κοινωνικής Μέριμνας και φροντίδας που λειτουργούν στο Δήμο μας.

Το Κέντρο Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων, (φωτο 26) το Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (φωτο 27), τα 5 ΚΑΠΗ του Δήμου και το Πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» εξυπηρετούν με προθυμία, αμεσότητα και ανθρωπιά τις ανάγκες Ατόμων με αναπηρία. 

Το Ιατρείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης του Δήμου Ρεθύμνης, (φωτο 28)  μοναδικό στη χώρα μας που έχει αποσπάσει τιμητικές διακρίσεις και στεγάζεται σε χώρο που μισθώνει ο Δήμος, υποστηρίζεται διοικητικά και οργανωτικά από στελέχη της Υπηρεσίας Κοινωνικής Μέριμνας του Δήμου μας και βασίζεται στην εθελοντική προσφορά ιατρών και νοσηλευτών του ΕΣΥ, όλων των ειδικοτήτων, που έχουν δημιουργήσει ένα αξιοθαύμαστο δίκτυο παροχής υπηρεσιών υγείας στο οποίο μετέχουν επίσης φαρμακοποιοί, διαγνωστικά κέντρα, ιδιώτες ιατροί κλπ οι οποίοι προσφέρουν αφιλοκερδώς πρωτοβάθμια υγειονομική φροντίδα στους ανασφάλιστους, ντόπιους και μετανάστες ασθενείς, ανάπηρους και μη.

Ένα σπουδαίο έργο, το «Σπίτι της Κοινωνικής Μέριμνας» (φωτό 29)  όπως το ονομάζουμε, έργο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, μπαίνει τις αμέσως επόμενες ημέρες σε τροχιά της υλοποίησής με την προκήρυξη των τευχών δημοπράτησης του (φωτό 30).  

Πρόκειται για ένα σύγχρονο κτήριο που θα ανεγερθεί σε δημοτικό οικόπεδο συνολικής επιφάνειας 1638.24τ.μ. και θα στεγάσει :

Πρότυπο βρεφονηπιακό σταθμό, (φωτο 31) προσαρμοσμένο στις σύγχρονες προδιαγραφές Βρεφονηπιακών Σταθμών Ολοκληρωμένης Φροντίδας, όπου θα φιλοξενούνται 84 παιδιά συνολικά εκ των οποίων τα 18 θα είναι παιδάκια νηπιακής ηλικίας,  με Αναπηρία.

Όπως βλέπετε στις διαφάνειες, προβλέπεται η κατασκευή και διαμόρφωση ειδικών  αιθουσών δημιουργικής  απασχόλησης, ύπνου, φαγητού και λουτρού για την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτησή  τους.

Στο ίδιο συγκρότημα θα δημιουργηθεί και ένα πρότυπο Κ.Α.Π.Η. (φωτο32) το οποίο σχεδιάστηκε σύμφωνα με τις υποδείξεις της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υγείας & Πρόνοιας, περί Κέντρων Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων.

Το κτίσμα θα λειτουργήσει σε 3 επίπεδα και θα διαθέτει χώρους  φυσικοθεραπείας, ιατρείων, κοινωνικής λειτουργού κλπ, που θα εξυπηρετούν σύμφωνα με τις προδιαγραφές 75 ηλικιωμένους.

Και αυτή η δομή θα εξυπηρετεί Άτομα με Αναπηρία. 

Στις κοινωνικές παροχές, ας μου επιτραπεί, να εντάξω τη διαχείριση της διάθεσης των προνιακών επιδομάτων. Παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία και παρά τις χρονοβόρες και πολύπλοκες διαδικασίες που προϋποθέτει η καταβολή των προνιακών επιδομάτων , ο Δήμος Ρεθύμνης πραγματικά καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την έγκαιρη καταβολή τους στους δικαιούχους και για να ελαχιστοποιήσει την ταλαιπωρία των Ατόμων με Αναπηρία τους αποστέλλοντας τους επιταγή ενώ από τον επόμενο χρόνο τα επιδόματα θα κατατίθενται στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΕΣ ΣΕ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΑΝΑΠΗΡΩΝ

 

Η δυσμενής οικονομική συγκυρία που εξωθεί στην περικοπή κοινωνικών και οικονομικών παροχών απέχει από τη φιλοσοφία του Δήμου μας που συνεχίζει τις λίγες σε αριθμό αλλά σημαντικές σε οικονομικό όφελος διευκολύνσεις στα  Άτομα με Αναπηρία εξασφαλίζοντας τους μείωση κατά 60% στο τιμολόγιο της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης Ρεθύμνου και κατά 50% στα δημοτικά τέλη και τους φόρους.

Επίσης, ο Δήμος καλύπτει το ενοίκιο του χώρου που στεγάζει τη λειτουργία του Σωματείου Ατόμων με Αναπηρία Νομού Ρεθύμνης ενώ στο πλαίσοιο της στενής συνεργασίας του με όλα τα  Σωματεία και Συλλόγους που λειτουργούν για  την εξυπηρέτηση Αναπήρων,  ενισχύει σχεδόν εξ ολοκλήρου τη δράση του Αθλητικού Σωματείου ΑΜΕΑ «Ίκαρος» παρέχοντάς του προπονητή, πισίνα, γυμναστήριο και αθλητικό υλικό. Ανάλογες παροχές σε επίπεδο αθλητισμού έχει εξασφαλίσει στο Σύλλογο ΑΓΑΠΗ και στο Ειδικό Σχολείο

Ειδικά για το μη κερδοσκοπικό Σύλλογο ΑΓΑΠΗ, που λειτουργεί επί σειρά ετών στο Ρέθυμνο παρέχοντας πολύτιμες υπηρεσίες σε Άτομα με Αναπηρία και ειδικά νέους, ο Δήμος Ρεθύμνης  συμμετέχει ενεργά ως Μέλος  στο Δ. Σ του Συλλόγου με εκπρόσωπο του, έχει ήδη προχωρήσει τη διαδικασία παραχώρησης ακινήτου κτίσματος ιδιοκτησίας του, για τη στέγαση της Μονάδας ΑΜΕΑ.

Στο Ειδικό Σχολείο, εκτός τις διευκολύνσεις σε επίπεδο αθλητισμού  ο Δήμος μας  χορήγησε ειδικά διαμορφωμένο mini Bus για τη μεταφορά μαθητών του ενώ καλύπτει και τη δαπάνη συνοδού τους.

Αξίζει να σημειωθεί πως σε ότι αφορά τις μετακινήσεις των αναπήρων  μαθητών  από τη  φετινή χρονιά ο Δήμος  Ρεθύμνης σε συνεργασία με το ΚΤΕΛ και το Σωματείο οδηγών Ταξί ανέλαβε τη δαπάνη μεταφοράς και εξυπηρέτησης μαθητών με βαριά αναπηρία παρέχοντάς τους και συνοδό κατά τη μεταφορά τους. 

Κατοχυρωμένη είναι εξάλλου εδώ και χρόνια η δωρεάν είσοδος Ατόμων με Αναπηρία  σε όλες ανεξαιρέτως τις πολιτιστικές εκδηλώσεις του Δήμου όπως είναι το Αναγεννησιακό Φεστιβάλ (φωτό 33), η Γιορτή Κρητικού Κρασιού και Παραδοσιακών Προϊόντων κλπ

Σε ότι αφορά τέλος την εργασιακή απασχόληση Ατόμων με Αναπηρία ο Δήμος Ρεθύμνης σε εφαρμογή του Νόμου 2643/98 και με αξιοποίηση προγραμμάτων του ΟΑΕΔ 4 ετούς διάρκειας  απασχολεί 5 εργαζόμενους στις υπηρεσίες του ενώ άλλοι 8 απασχολούνται στη ΔΕΥΑΡ.

Στον άμεσο προγραμματισμό μας είναι και προκήρυξη για την χορήγηση άδειας εκμετάλλευσης  8 περιπτέρων από Ανάπηρους αφού έχει ήδη  ολοκληρωθεί η διαδικασία οριοθέτησης των θέσεων για τα συγκεκριμένα περίπτερα.

 

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΣΩΜΑΤΕΙΟ & ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

Είναι προφανής νομίζω από όσα προανέφερα η σταθερή συνεργασία του Δήμου και των υπηρεσιών του με το Σωματείο και τους Συλλόγους των Ατόμων με Αναπηρία.

Την επιβεβαιώνει η συχνή επαφή  μας με τους εκπροσώπους τους που πάντοτε βρίσκουν την πόρτα μας ανοικτή είτα για να εξετάσουμε μαζί  θέματα που αφορούν το σύνολο των Αναπήρων είτε για να εξαντλήσουμε τις δυνατότητες ικανοποίησης μεμονωμένων αιτημάτων τους. 

Τη διασφαλίζει με τρόπο δημοκρατικό η συμμετοχή εκπροσώπων του Σωματείου αναπήρων Νομού Ρεθύμνης σε συνεδριάσεις Δημοτικού Συμβουλίου όταν συζητούνται θέματα  που αφορούν τα Άτομα με Αναπηρία  όπου δεν έχουν δικαίωμα ψήφου αλλά  έχουν συμβουλευτικό ρόλο  καθώς και σε Επιτροπές του  Δήμου, η Επιτροπή στάσιμου υπαίθριου εμπορίου, πλανόδιου εμπορίου, σε Επιτροπές του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου κλπ.

Αξίζει ν’ αναφερθεί ότι εξέχουσα θέση στην Επιτροπή Διαβούλευσης του Δήμου, το νέο αυτό  σημαντικό θεσμό που εισήγαγε ο Καλλικράτης,   κατέχει ο εκπρόσωπος του Σωματείου Αναπήρων του οποίου η άποψη είναι απαραίτητη κάθε φορά που συζητώνται θέματα μείζονος σημασίας για την κοινωνία. 

Ο Δήμος Ρεθύμνης, εξάλλου,  πάντοτε ανταποκρίνεται θετικά και ουσιαστικά σε κάθε πρωτοβουλία που εντάσσει τα Άτομα με Αναπηρία στο κοινωνικό σύνολο,  προβάλλοντας και τιμώντας τις ιδιαίτερες ικανότητες τους στο πλαίσιο της αδιαπραγμάτευτης πολιτικής του για ίση μεταχείριση και  για ομαλή και δίκαιη κοινωνική ένταξη των αναπήρων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η συμμετοχή του Δήμου στο Πρόγραμμα Πόλεων που φιλοξένησαν τους αθλητές των Special Olympics (φωτο 34)

από 4 χώρες.

Παρά τις αμφισβητήσεις που διατυπώθηκαν, ο Δήμος μας αισθάνθηκε την ηθική υποχρέωση ν’ ανταποκριθεί στο κάλεσμα των διοργανωτών και παρά το υψηλό κόστος, επελέγησαν εξαιρετικές ξενοδοχειακές μονάδες που  προσφέρθηκαν αφιλοκερδώς και  φιλοξένησαν τους 750 αθλητές και τους συνοδούς τους ενώ  κινητοποιήθηκε το Δίκτυο των Εθελοντών του Δήμου μας που μαζί με τους αρμόδιους Δημοτικούς Συμβούλους  επιμελήθηκε του συνόλου του προγράμματος της παραμονή τους στην πόλη μας.

Παρόν δηλώνει εξάλλου ο Δήμος σε κάθε πρωτοβουλία ή εκδήλωση των Συλλόγων που φροντίζουν Άτομα με Αναπηρία ώστε να εξασφαλίσουν κάποια έσοδα για τη συντήρηση τους, παρέχοντας τους κάθε διευκόλυνση είτε θέτοντας στη διάθεσή εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό είτε  υλικοτεχνική υποδομή. 

Εξάλλου δεν είναι λίγες οι φορές που ο Δήμος έθεσε υπό την αιγίδα του ή συμμετείχε ενεργά ως συνδιοργανωτής με το Σωματείο Ατόμων με Αναπηρία στη διοργάνωση ευρωπαϊκών ή εθνικών Συνεδρίων αποσπώντας πολύ θερμά σχόλια από τους συμμετέχοντες ως πόλη προσβάσιμη και φιλική για τους Αναπήρους.

 

ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ  – ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΛΥΣΕΙΣ

 

Κυρίες και Κύριοι

Γνωρίζουμε όλοι καλά και περισσότερο απ’ όλους ίσως, οι συνάδελφοί μου Δήμαρχοι που βιώνουν τον αγώνα που δίνει η Τοπική Αυτοδιοίκηση ν’ αντεπεξέλθει στο νέο πολύπλοκο και απαιτητικό της ρόλο πως οι συνθήκες για την άσκηση κοινωνικής  πολιτικής δεν είναι εύκολες.

Την Τοπική Αυτοδιοίκηση (φωτο 35) δεν την αντιλαμβάνονται πλέον οι πολίτες και ιδιαίτερα όσοι ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, οι ηλικιωμένοι μας, οι Ανάπηροι, οι αναξιοπαθούντες, ως μια προέκταση της κεντρικής εξουσίας αλλά ως κάτι πιο οικείο, ως το κέντρο του δικού τους κόσμου, ως το σπίτι τους από το οποίο ελπίζουν και απαιτούν μια ασφαλή ποιοτική ζωή.

 

Ο Καλλικράτης προικοδότησε τους Δήμους μ’ ένα σύνολο αρμοδιοτήτων κι ευθυνών που σε άλλες οικονομικές συνθήκες θα ήταν υλοποιήσιμες στο έπακρον.

  • Η χορήγηση της Κάρτας Αναπηρίας,
  • η καταβολή επιδομάτων αναπήρων,η  έκδοση πιστοποιητικών οικονομικής αδυναμίας,
  • η χορήγηση άδειας λειτουργίας ιδιωτικών επιχειρήσεων περίθαλψης ηλικιωμένων ή ατόμων, που πάσχουν ανίατα από κινητική αναπηρία,
  • η  μεταφορά μαθητών σχολείων ειδικής αγωγής από τον τόπο διαμονής στο σχολείο φοίτησης

 

είναι μόνο ένα μικρό μέρος εξ αυτών  εκτός των επεμβάσεων που προανέφερα και αφορούν έργα ανάπλασης που διασφαλίζουν την προσβασιμότητα των Αναπήρων σε όλες τις υπηρεσίες τους κοινόχρηστους χώρους κλπ.

 

Σε πολλές απ’ αυτές παρά τα οικονομικά προβλήματα έχουμε ανταποκριθεί.

 

Υπάρχουν ελλείψεις αλλά  ελπίζουμε ότι στο Ρέθυμνο μπορούμε να κοιτάμε τους συνανθρώπους μας Ανάπηρους στα μάτια χωρίς να αισθανόμαστε ότι τους αδικούμε  (φωτο 36)

 

Ακούμε τη φωνή  τους που είναι δυνατή, καθαρή και δίκαιη.

 

Συμπορευόμαστε και  θεμελιώνουμε  μαζί κάθε φορά το πλαίσιο συνεργασίας μας που  περιλαμβάνει τις βασικές αρχές που σύμφωνα με τον  ΟΗΕ θα πρέπει να διέπουν το σχεδιασμό της πολιτικής μας για την αναπηρία δηλαδή:

  • την ισότιμη συνεργασία,
  • την αντικειμενική καταγραφή των αναγκών,
  • την από κοινού αξιολόγηση της εφαρμογής και της αποτελεσματικότητας των δράσεων,
  • τη γεφύρωση του χάσματος που μοιραία υπάρχει, σήμερα ειδικά σε εντονότερο βαθμό, ανάμεσα στις ανάγκες και τα διαθέσιμα μέσα για την κάλυψη τους καθώς και
  • το μελλοντικό σχεδιασμό που θα πρέπει να έχει την ευελιξία να προσαρμόζεται στις διακυμάνσεις των αναγκών που δημιουργούνται και στην εκάστοτε  διαθεσιμότητα πόρων για την επαρκή αντιμετώπισή τους.

 

Δε θα πω τι σχεδιάζουμε να κάνουμε. Γιατί  μοιραία  θα χρησιμοποιήσω το μόριο ¨θα¨ του οποίου η αξιοπιστία ομολογουμένως έχει κλονιστεί στη σφαίρα της πολιτικής!


Προτιμώ σε μια επόμενη συνάντησή μας να σας πω αυτά που ήδη κάναμε.

Ούτως ή άλλως κρινόμαστε όλοι από το αποτέλεσμα της δουλειάς μας και όχι από τις επιθυμίες και τους ευσεβείς μας πόθους.

Εύχομαι λοιπόν να είμαστε όλοι καλά και οι συναντήσεις μας να διέπονται πάντα περισσότερο από τον πλούτο των παραχθέντων έργων και λιγότερο από των λόγων. 

Σας ευχαριστώ πολύ.  

19 Απριλίου 2024
 (1353)
 (1349)
 (1351)
 (1352)
 (1347)
 (1346)
 (1121)
 (1329)
 (1339)
 (1281)
 (1342)
 (1348)
 (1345)
 (1344)
 (1343)
 (1335)
 (1337)
Ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι (481)
 (1341)
 (1330)
 (1333)
city maps (1041)
 (1328)